Antisemitism?

Är det antisemitism att ställa in en manifestation för förintelsens offer pga Israels krig i Gaza? Det gör Svenska kyrkan i Luleå. "Komminister Bo Nordin i Domkyrkoförsamlingen säger att det känns "obekvämt" och "malplacerat" att hålla minnesgudstjänst för Förintelsens offer när kriget i Gaza upprört så många", skriver Dagen.
Tack och lov verkar han vara ganska ensam om att länka samman förintelsens offer med israeliska miltären anno 2009, att döma av bloggkommentarerna. Att kritisera Israel är inte antisemitism, men här blandar man faktiskt ihop den israeliska staten med det judiska folket på ett sätt som jag inte kan tolka annorlunda än att Bo Nordin viker sig för antisemiter (därmed inte sagt att han själv skulle vara antisemit). Ett citat från artikeln har fastnat: "Det som händer i Gaza lägger sordin över firandet". Vilket firande?

Att det här rör sig om antisemitism är dock solklart. Det är intressant hur Israel hela tiden förknippas med nazism (vilket egentligen är ganska otroligt). I Dagens artikel står att: "I samband med demonstrationer har israeliska flaggor, där davidsstjärnan har bytts ut mot hakkors, visats".
Jag undrar vad dessa demonstranter egentligen har för syn på förintelsen? Många pro-palestinier verkar nästan vara fixerade vid nazismen och förintelsen.

Per Gudmundsson har f.ö. skrivit ett bra inlägg på svd:s ledarblogg, med en satirfilm om hur man gör barn till Hamashjältar.

Uppdatering 080127 - Minnesdagen för förintelsen - Dagens reporter Arne Lapidus har besökt Gaza och skrivit en artikel som jag kan rekommendera att alla "Palestinavänner" som stöder Hamas läser.
Några citat ur artikeln:
"Libanon 1982 var en stor seger. Gaza 2009 är en ännu större eftersom vi inte tvingades bort den här gången. Nu får vi ännu mer stöd och blir ännu starkare"
Hamasgeneralen Abu Athra.

"Vad är det för seger de pratar om? Jag anklagar Hamas för att inte ha gått med på en ny vapenvila. Då hade vi sluppit alla förlusterna... Vi civila led under israeliska bomber medan Hamas ledare gömde sig. Det är lätt för Mashal (Hamas ledare i exil) att säga att vi ska vara ståndfasta, medan han själv lever i lyx i Damaskus... Abu Mazen (Abbas) gjorde inget för sitt folk. Han borde ha kommit till Gaza, till och med i en israelisk stridsvagn, för att rädda oss och bespara oss den här förstörelsen".
Mahmoud Said, butiksägare i den sydliga gränsstaden Rafah.

"Jag anklagar Hamas, de ger Israel en ursäkt för att börja krig. Om de inte hade skjutit raketer skulle Israel inte ha attackerat Gaza".
Studenten Mohammed Samir, 22

Hamas firar sin "seger" - men anklagas för svek

"Jag ska aldrig rösta på Hamas igen - hellre skär jag halsen av mig"
Historiska fakta måste beaktas - Debattartikel i svd av Lisa Abramowicz, generalsekreterare Svensk Israel-Information
Sanna Rayman skriver på svd ledare om den inställda manifestationen
Dagens ledarblogg om samma ämne
... och även DN:s Lisa Bjurwald
Nämen titta - kyrkan i Luleå har ändrat sig!


Kommentarer
Postat av: Patrik

Israel är om inte annat rätt duktiga på att spela med "förintelsekortet" så att säga.



Sedan kan man fungera på varför man har en minnesgudstjänst för en begränsad del av alla de människor som dog för 60 år sedan? 6 av 72 miljoner som dog i WW2 var judar.



"Jag undrar vad dessa demonstranter egentligen har för syn på förintelsen?"



Demonstranterna ser likheter i vad nazisterna gjorde och Israelerna gör. Jämför bara judarna i Warszawas getton med hur palestinierna bestraffades av Israel. Hård ransonering av mat så människor svälter, ingen el, inget rent vatten, skolor bombas, sjukhus bombas, soldater som terroriserar civila vid vägspärrar osv osv osv.



Du kanske inte tänker på att Hamas har samma rätt att bekämpa Israel som den Franska motståndsrörelsen hade att bekämpa nazisterna? I både fallen är det tveksam rent juridiskt men har du någonsin blivit upprörd över att fransmän kämpade och dog för att få tillbaka sitt land? Hur hade du känt om franska motståndsmän hade förlöjligats i SvD:s film.



Själv tycker jag att en minnesgudstjänst för alla barn som blivit mördade av Israels armé hade känts mer aktuell.

2009-01-26 @ 22:12:58
Postat av: morrison

Jag vet inte om manifestationen i Luleå enbart skulle hedra de judiska offren i förintelsen, men jag antar att även romer, slaver, homosexuella, handikappade och "oliktänkande" skulle hedras av manifestationen. Offren för förintelsen har väl beräknats till ca 14 miljoner?

Kan man jämföra Hamas med franska motståndsrörelsen i andra världskriget? Inte enligt mig iaf. Fransmännen anföll inte civila tyskar, de hade inte som mål att utplåna Tyskland, de använde vad jag vet inte franska civila som mänkliga sköldar för att vinna propagandasegrar.

Däremot finns det säkert exempel på krigsförbrytelser från motståndsrörelsernas sida och det försvarar jag inte.

2009-01-27 @ 12:14:12
Postat av: Patrik

Du har kanske rätt att det var förintelsens offer och inte bara judar.



Fransmännen anföll inte civila tyskar, helt rätt, för det fanns inga civila tyskar i Frankrike under kriget. Om det funnits Tyska bosättningar hade dessa garanterat attackerats. Motståndsrörelsen dödade Franska kollaboratörer, använde sig av självmordsbombare, barnsoldater, samt gömde sig bland civila precis som Hamas. Det är den taktik en svag motståndsrörelse kan sätta emot en armé.



Dina citat ger jag inte mycket för. Israel uppfyllde aldrig kraven på den gamla vapenvilan. Exempelvis fortsatte Israel att bomba/mörda Hamasledare, de stoppade försörjningen av el och vatten och öppnade inte gränserna så att mat skulle kunna komma in. Något de lovat. När vapenvilan var över och Israel inte ville förlänga den började de skjuta lite raketer för att pusha Israelerna till en ny vapenvila. Israel svara som bekant genom att mörda 1000-1500 civila...

2009-01-27 @ 22:17:38
Postat av: Johan L

Jag skulle bli mycket förvånad om det var några andra än judar som skulle hedras i minnesstunden.



Ingen gång under hela min skolgång fick jag någonsin veta att det var några andra än judar som dog under andra världskriget överhuvudtaget.



Sedan förstår jag inte kritiken mot att Hamas skjuter raketer? De kan ju inte rå för att deras vapen inte är sofistikerade nog att slå mot militära mål? Om det är att de ibland drabbar civila som är problemet bör de kanske förses med mer träffsäkra vapen?



Om man istället nekar dem rätten att försvara sig (mot t ex en blockad som i sig självt dödat tusentals palestinier) är man antingen någon slags sadist som njuter av att se palestinier plågas till döds, eller så har man en annan agenda.

2009-01-28 @ 07:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0